Ben je overtuigd om een online winkel te openen en weet je al welke producten je gaat verkopen? Neem zeker de tijd om vooraf te onderzoeken of jouw idee (heel veel) is aangeboden. Concurrentie op zich hoeft niet per se een issue te zijn, maar als blijkt dat veel andere webshops al bieden wat jij wilt, is het de vraag wie er nog op jouw webshop zit te wachten. Net als bij een fysieke winkel draait het allemaal om het onderscheidende element. Is uw aanbod uniek, biedt u ongekende service of zijn uw prijzen bijzonder aantrekkelijk? Dan maak je zeker een goede kans. Denk ook goed na over de doelgroep die je wilt bedienen. Kijk of er al veel aanbiedingen zijn voor die doelgroep. Probeer een doelgroep te vinden die nog niet zo'n groot aanbod heeft. Dit kan een gat in de markt zijn. In dit artikel geven we je nog een aantal handige tips die je kunnen helpen!
Software
U kunt alles perfect organiseren en precies weten wat uw score is met uw webwinkel, het succes van uw webwinkel hangt voor een groot deel af van de bruikbaarheid van uw webwinkel. Daarom is het zo belangrijk om de juiste online winkelsoftware te kiezen. Een andere reden waarom deze keuze belangrijk is, is dat je in principe niet binnen de kortste keren weer wilt switchen. Je stapt immers niet zomaar over naar andere software. Er is geweldige software beschikbaar voor elk soort online winkel, het hangt er gewoon van af wat je wilt en belangrijk vindt. Wij raden aan om bijvoorbeeld gebruik te maken van Magento B2B. Met deze software bouw je de beste webshop wanneer je aan B2B leveranciers wilt gaan leveren. Daarnaast heb je met een progressive web app gemakkelijk een app maken voor allerlei besturingssystemen.
Doelgroep
Wanneer je een webshop start is het belangrijk om de doelgroep in kaart te brengen. Dit kan je op verschillende manieren doen maar het belangrijkste bij het onderzoeken van je doelgroep is dat je jouw doelgroep écht leert kennen. Dit doe je niet door alleen maar vooraf een onderzoek online te doen maar dit doe je door met je doelgroep in contact te komen. Een doelgroepanalyse stopt niet bij het voorbereidende werk. Het is belangrijk om tijdens de bedrijfsvoering te blijven onderzoeken. Wat vindt jouw doelgroep belangrijk? Dit kan je testen door verschillende a/b testen te draaien. Hoe meer data je over jouw doelgroep verzameld hoe meer je hier op in kan spelen.