Ben je ondernemer en ben je klaar voor de volgende stap: het internationaal aanbieden van je producten en/of diensten? Dan komt er veel op je af, want je moet enorm veel zaken gaan regelen. Denk aan belastingen, zend diensten, maar ook: het lanceren van succesvolle marketingcampagnes in verschillende landen. Dit laatste punt is nog wel eens tricky, want je producten en diensten aanbieden in verschillende landen, betekent ook het correct moeten communiceren met mensen uit verschillende culturen. Wat in het ene land de sleutel tot succes is, kan in het andere land je marketingcampagne breken. Hoe pak je dit nu tactisch aan? In dit blog lees je de beste tips!
Weet welke marketingkanalen je waar inzet
Iedere bevolking heeft haar favoriete eigen online kanalen en is offline ergens anders te vinden. Weet dus waar jouw doelgroep zich per land online bevindt en zorg dat jullie elkaar op deze platforms treffen. Bepaal per land welke kanalen je inzet en blijf actief monitoren welke nieuwe kanalen er oppoppen. Let daarnaast ook op de ‘offline’ marketing, zoals print of buitenreclame. In veel landen werken deze kanalen nog erg goed.
Voorkom ‘lost in translation’ marketingboodschappen
Zorg ervoor dat de boodschappen die jij naar je nieuwe doelgroep wilt uitsturen niet verloren gaan doordat je deze verkeerd vertaalt, of doordat ze niet voldoende cultuursensitief zijn. Schakel een professioneel bureau in voor de marketing vertalingen om de doelgroep aan te spreken in hun eigen taal. Ook kan het goed zijn om mensen uit het betreffende land actief te betrekken bij de marketing van je onderneming, zo voorkom je dat je mensen beledigt met uitingen die niet sensitief genoeg zijn voor de lokale cultuur.
Laat de contentplanning over aan de mensen ‘on the ground’
Ga je internationaal ondernemen en wil je jouw marketing optimaal inzetten? Zorg dan dat je beschikt over een lokaal team (of ZZP’ers) welke jouw content planning optimaliseren voor het betreffende land. Zij weten als geen ander wat er speelt onder de bevolking van het land en kunnen hier het beste op inhaken. Ook kunnen ze je goed adviseren over op welke wijze je de lokale bevolking het beste wel (of juist beter niet) kunt benaderen.
Denk ook aan zoekmachines buiten Google om
‘SEO’ staat niet voor Google Optimization, en met reden. Er zijn tal van andere zoekmachines die door veel mensen gebruikt worden, zo heeft Bing een wereldwijd marktaandeel van zo’n twintig procent. Zorg er dus voor dat je rankt in deze zoekmachine en creëer zo een voorsprong op je concurrentie die hier niet aan denkt.